Skrivet av: brittakarolina | 30 juli 2011

Mot en ny vår, hemåt

21/4 Skärtorsdag, Lasses födelsedag, 82 år, förutom diarrén var han förkyld. Efter Keukenhof var vi nog lite trötta, särskilt som Lasse inte åt och jag inte tyckte att det var kul att äta ensam. Nu gällde det bara att ta sej hem på bästa sätt, några uppehåll lockade inte. Vi tog oss från Amsterdamtrakten ut på motorväg med riktning Bremen och körde i ett grönt buskdike ut ur Holland och in i Tyskland.

Det gick undan och just så här uppfattade vi nu grönskan. IKEA såg vi på flera ställen över trädtopparna.

Vi orkade till Bremen men inte längre, där lyckades vi hamna i närheten av järnvägsstationen och Lasse fick sitta i bilen på en gata jag skrev upp namnet på och sen gick jag ut på jakt efter hotell. På torget framför stationen låg de i rad och Star Inn såg sympatiskt ut. De hade även garage och jag fick instruktioner, det lät komplicerat men kunde vara lärorikt. Glatt satte vi igång med att leta upp hålet vi skulle fara in genom, det verkade obefintligt men efter två eller tre vändor såg vi det. En äldre hjälpsam herre såg att vi inte var vana och han hjälpte oss att åka in i en hiss, hitta rätt våning och parkera bilen på rätt siffra. Sen vinkade han och gick. Hur skulle vi komma ut, personhissen stannade inte på vår våning, det hängde en lapp med beklagande på handtaget. Återstod en trappa, först ner med rullatorn, sen Lasse och sist våra väskor och sen diagonalt över gården till änden av kvarteret men dit fanns ingen dörr, däremot en som gick ut på gatan och där var befrielsen. Nu kunde vi gå runt kvarteret och in genom huvudingången på Star Inn.

Väl uppe på rummet gungade golvet. Lasse hade bara ett par rostade brödskivor i sig som bränsle för dagen och han ropade på koltabletter, det gav man mot diarré förr i tiden. Jag gick ut runt kvarteret, där låg ett apotek, men det hade stängt för en kvart sedan, i hotellreceptionen visste man inte vad koltabletter var och hade inga. Efter att ha sansat oss lite gick vi ut på torget och in på järnvägsstationen- Hauptbahnhof, där brukar finnas ett och annat, vi behövde också hörapparatsbatterier och vykort, vi hade glömt att skicka kort till barn och barnbarn. De hade allt utom koltabletter. Sen gick vi och satte oss på en trottoarservering granne med hotellet och beställde mineralvatten, öl och pommes frites. På gatan framför oss gick spårvagnar i olika färger, folk cyklade kors och tvärs och gående verkade inte bry sej om varifrån fordon och vagnar kom men de kom undan hela tiden.

Under dagen hade Ulla och Nisse, Karin, Gösta opch Gunni ringt Lasse och grattat så han blev inte bortglömd på sin födelsedag även om vi inte var hemma.

22/4 Långfredag.

Vi fick en rejäl frukost på hotellet, packade med oss två dubbla smörgåsar, solen sken och sen hoppades vi kunna få ut bilen ur garaget. Det gick  men inte utan hjälp, vi hade inte hittat rätt väg själva. Sen fick vi en lång resa i ett grönt, gult och körsbärsblommande dike. Vi kom till Puttgarden och tog färjan, misstog oss på tax-free, ingenting var tax-free. Resan genom Danmark gick sedan fort, man märker inte hur snabbt man kör, sikten är lång och man nästan flyger.

Vi åkte över broar utan att  notera vad de hette men bron vid Vordingborg mellan Fyn och Själland noterade vi. Då solen börjat sänka sej närmade vi oss Öresundsbron ännu en gång och den var nu belyst från väster och otroligt vacker. Knäpp Lasse Knäpp! var det ständiga utropet under resan och den här gången som vid flera andra tillfällen, gick bilen för fort eller vi hade bilar bakom så det inte gick att bromsa in, så knäppet kom för sent.

Malmö ännu en gång, Scandic Hotell hade stängt bokningen men vi for till Stora Torget i Malmö direkt och fick ett rum.

Det var läckert och det lyxigaste på hela resan. Där tog vi en öl och en laxbit i baren, även Lasse vågade pröva och det blev en lite försenad födelsedagssupé.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )